Tankotanssi on monipuolinen treenimuoto, joka mukaansatempaavuutensa lisäksi kasvattaa voimaa, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Tankotanssiharrastus on suositeltavaa aloittaa Peruskurssilla, mutta pääset lajiin kiinni myös tulemalla suoraan Tanko 1 -tunneille.

Tunnille osallistujan varusteet:

  • liikuntaan sopiva paita ja trikoot

  • lyhyet shortsit

  • pieni pyyhe tangon kuivaamista varten

  • ei käsikoruja

Tanko 1

Tasolla 1 hiotaan peruskurssin oppeja ja paljon uutta, kun treenataan vauhdikkaita pyörähdyksiä, kiipeilyjä ja ylösalaisin kääntymistä. Mukaan tunnille kannattaa ottaa mukavat treenivaatteet, lyhyet shortsit ja pieni pyyhe.

Tavoitteet:

  • välineeseen tutustuminen
  • pyörähdykset: otteiden hallinta, vauhdinotto
  • kiipeäminen
  • invertointi
  • polvitaivevaihto

Tanko 2

Tasolla 2 liikkeet ovat vaativampia sekä niitä yhdistellään ja varioidaan. Invertoinnista etenemistä ja uusia invertointitapoja. Pyörähdysyhdistelmien pidentämistä ja progressiota, totuttelu yhden käden varassa tapahtuviin pyörähdyksiin sekä helppoja nostoja.

Nämä pitää osata:
Invertointi lattialta, kiipeäminen, polvitaivevaihto

Tavoitteet:

  • invertin vahvistaminen
  • pyörähdyksiin vauhtia ja voimaa
  • perhosen variaatiot, toukkaus

Tanko 3

Tasolla 3 yhdistellään invert-liikkeitä lyhyiksi yhdistelmiksi, opetellaan sujuvia transitioita ja saadaan valmiudet voimaa vaativiin nostoihin. Pyörähdyksiäkin ryhdytään invertoimaan. Päämääränä on myös liikkeiden kuningatar aysha.

Nämä pitää osata:
Takaotepyörähdys, ilmainvert, perhonen ja toukkaus

Tavoitteet:

  • haastavampien transitioiden sujuva toteutus
  • voimantuotto pyörähdysten aikana (invertoinnit, nostot)
  • valmiudet voimanostoihin (esim. deadlift, outvert)
  • valmiudet voltteihin, flippeihin ja pudotuksiin

 

Tanko 4

Tasolla 4 kokoontuvat ne tankosalin hurjapäät, joilla aysha jo sujuu, mutta jotka haluavat vieläkin enemmän. Tunnilla vahvistetaan jo opittua, tehdään voimaa vaativia liikkeitä sekä laitetaan vauhtia transitioihin ja flippeihin.

Nämä pitää osata:
Aysha vähintään yhdellä otteella, lennokas yhden käden tuolipyörähdys

Tavoitteet:

  • käsien varassa tapahtuvan tasapainon vahvistaminen, esim. käsilläseisonta ja ayshat
  • deadlift ja outvert
  • lisätä rohkeutta vaativampen ja vauhdikkaampien liikkeiden toteuttamiseen omat valmiudet huomioiden

 

Tankokombot

Tämä tunti sisältää tangolla tehtäviä pitkiä yhdistelmiä. Komboilu tarjoaa haastetta tason 2 harrastajille, mutta myös pidempäänkin harrastaneelle tankotaiturille. Täällä liikepankkisi lisäksi kehittyvät myös kestävyys- ja voimaominaisuudet.

Nämä pitää osata:
Kiipeily, invertointi ja polvitaivevaihto

Tavoitteet:

  • kestävyys- ja voimaominaisuuksien lisääminen tangolla
  • liikkeiden sulava yhdistäminen

 

Tankoflow

Tällä tunnilla hiotaan paitsi saumatonta liikekieltä myös tekniikkaa pidemmillä pyörähdyssarjoilla ja yksittäisillä haastavammilla pyörähdyksillä. Tunnilla pääset tutustumaan lattiatyöskentelyyn, kun ohjaajat tarjoavat ideoita lattiatasolla tapahtuvaan tankokikkailuun. 

Nämä pitää osata:
Sujuvia eteen- ja taaksepäin pyöriviä pyörähdyksiä

Tavoitteet:

  • yksittäisten pyörähdysten sulava yhdistäminen pidemmiksi sarjoiksi
  • tanssillisuus ja saumaton liikekieli
  • pyörähdystekniikan parantaminen