Tankotanssi on monipuolinen treenimuoto, joka hauskuudestaan huolimatta salakavalasti kasvattaa voimaa, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Tankoharrastus on suositeltavaa aloittaa Peruskurssilla, mutta myös hätäisempi pääsee lajiin kiinni tulemalla suoraan viikkotunneille.

Tunnille osallistujan varusteet:

  • liikuntaan sopiva paita ja pöksyt
  • lyhyet shortsit
  • pieni pyyhe tangon kuivaamista varten
  • ei käsikoruja

Tanko 1

Tunnilla hiotaan peruskurssin oppeja ja paljon uutta, kun treenataan vauhdikkaita pyörähdyksiä, kiipeilyjä ja ylösalaisin kääntymistä. Mukaan tunnille kannattaa ottaa mukavat treenivaatteet, lyhyet shortsit ja pienen pyyhkeen.

Tämä pitää osata:
kävellä ovesta sisään

Tavoitteet:

  • välineeseen ja omiin taitoihin luottaminen
  • sujuva pyörähdys: otteiden hallinta, vauhdinotto
  • sujuva kiipeäminen
  • invertointi
  • polvitaivevaihto

Tanko 2

Aiemmin esiintyneiden liikkeiden vaikeuttamista, yhdistelyä ja variointia. Invertoinnista jatkoja ja uusia invertointitapoja. Pyörähdysyhdistelmien pidentämistä ja vaikeuttamista, totuttelu yhden käden varassa tapahtuviin pyörähdyksiin sekä helppoja nostoja.

Nämä pitää osata:
Sujuva invertointi lattialta, kiipeäminen, polvitaivevaihto

Tavoitteet:

  • invertin vahvistaminen
  • pyörähdyksiin vauhtia ja voima
  • perhosen variaatiot, toukkaus

Tanko 3

Kolmosella yhdistellään invert-liikkeitä lyhyiksi kokonaisuuksiksi, opetellaan sujuvia transitioita ja saadaan valmiudet voimaa vaativiin nostoihin. Pyörähdyksiäkin aletaan jo kääntää inverttiin. Mielessä kytee myös liikkeiden kuningatar aysha

Nämä pitää osata:
Takaotepyörähdys, ilmainvert, tukeva perhonen ja toukkaus

Tavoitteet:

  • haastavampien transitioiden sujuva ja turvallinen toteutus
  • voimantuotto pyörähdysten aikana (invertoinnit, nostot)
  • valmiudet voimanostoihin (esim. deadlift, outvert)
  • valmiudet voltteihin, flippeihin ja pudotuksiin

 

Tanko 4

Täällä kokoontuvat ne tankosalin hurjapäät, joilla aysha yhdellä otteella jo menee, mutta jotka haluavat vieläkin enemmän. Tunnilla vahvistetaan jo opittua, tehdään voimaa vaativia liikkeitä sekä laitetaan vauhtia transitioihin ja flippeihin.

Nämä pitää osata:
Aysha yhdellä otteella, lennokas yhden käden tuolipyörähdys

Tavoitteet:

  • käsien varassa tapahtuvan tasapainon vahvistaminen, esim. kässärit ja ayshat
  • deadlift ja outvert
  • uskallus toteuttaa vaativampia ja vauhdikkaampia liikkeitä omat valmiudet huomioiden

 

Tankokombot

Niin kuin nimestä voisi arvata, tunti sisältää tangolla tehtäviä pitkiä yhdistelmiä. Komboilu  tarjoaa haastetta kakkostunneilla pärjääville mutta myös pidempäänkin harrastaneelle tankotaiturille. Täällä lisääntyvät paitsi liikerepertuaari myös kestävyys- ja voimaominaisuudet. Eikä jalkaan varmasti tarvitse vetää pitkiä kalsareita.

Nämä pitää osata:
Kiipeily, invertointi ja polvitaivevaihto

Tavoitteet:

  • kestävyys- ja voimaominaisuuksien lisääminen tangolla
  • liikkeiden sulava yhdistäminen

 

Tankoflow

Tällä tunnilla hiotaan paitsi saumatonta liikekieltä myös tekniikkaa pidemmillä pyörähdyssarjoilla ja yksittäisillä haastavammilla pyörähdyksillä. Muutenkin möyhitään lattialla, kun ohjaajat tarjoavat ideoita lattiatasolla tapahtuvaan tankokikkailuun. 

Nämä pitää osata:
Sujuvia eteen- ja taaksepäin pyöriviä pyörähdyksiä

Tavoitteet:

  • yksittäisten pyörähdysten sulava yhdistäminen pidemmiksi sarjoiksi
  • tanssillisuus ja saumaton liikekieli
  • pyörähdystekniikan parantaminen