Tankotanssi on monipuolinen laji, joka mukaansatempaavuutensa lisäksi kasvattaa voimaa, liikkuvuutta ja kehonhallintaa. Tankotanssiharrastus on suositeltavaa aloittaa Peruskurssilla, mutta pääset lajiin kiinni myös tulemalla suoraan Tanko 1 -tunneille.

Tankotanssijan varusteet tunnilla:

  • liikuntaan sopiva paita ja trikoot
  • lyhyet shortsit
  • pieni pyyhe tangon kuivaamista varten
  • ei käsikoruja

Tankotanssitunnit

  • Tanko 1

    Tasolla 1 hiotaan peruskurssin oppeja ja paljon uutta, kun treenataan vauhdikkaita pyörähdyksiä, kiipeilyjä ja ylösalaisin kääntymistä. Mukaan tunnille kannattaa ottaa mukavat treenivaatteet, lyhyet shortsit ja pieni pyyhe.

    Tavoitteet:

    • välineeseen tutustuminen
    • pyörähdykset: otteiden hallinta, vauhdinotto
    • kiipeäminen
    • invertointi
    • polvitaivevaihto
  • Tanko 2

    Tasolla 2 liikkeet ovat vaativampia sekä niitä yhdistellään ja varioidaan. Invertoinnista etenemistä ja uusia invertointitapoja. Pyörähdysyhdistelmien pidentämistä ja progressiota, totuttelu yhden käden varassa tapahtuviin pyörähdyksiin sekä helppoja nostoja.

    Nämä pitää osata:
    Invertointi lattialta, kiipeäminen, polvitaivevaihto

    Tavoitteet:

    • invertin vahvistaminen
    • pyörähdyksiin vauhtia ja voimaa
    • perhosen variaatiot, toukkaus
  • Tanko 3

    Tasolla 3 yhdistellään invert-liikkeitä lyhyiksi yhdistelmiksi, opetellaan sujuvia transitioita ja saadaan valmiudet voimaa vaativiin nostoihin. Pyörähdyksiäkin ryhdytään invertoimaan. Päämääränä on myös liikkeiden kuningatar aysha.

    Nämä pitää osata:
    Takaotepyörähdys, ilmainvert, perhonen ja toukkaus

    Tavoitteet:

    • haastavampien transitioiden sujuva toteutus
    • voimantuotto pyörähdysten aikana (invertoinnit, nostot)
    • valmiudet voimanostoihin (esim. deadlift, outvert)
    • valmiudet voltteihin, flippeihin ja pudotuksiin
  • Tanko 4

    Tasolla 4 kokoontuvat ne tankosalin hurjapäät, joilla aysha jo sujuu, mutta jotka haluavat vieläkin enemmän. Tunnilla vahvistetaan jo opittua, tehdään voimaa vaativia liikkeitä sekä laitetaan vauhtia transitioihin ja flippeihin.

    Nämä pitää osata:
    Aysha vähintään yhdellä otteella, lennokas yhden käden tuolipyörähdys

    Tavoitteet:

    • käsien varassa tapahtuvan tasapainon vahvistaminen, esim. käsilläseisonta ja ayshat
    • deadlift ja outvert
    • lisätä rohkeutta vaativampen ja vauhdikkaampien liikkeiden toteuttamiseen omat valmiudet huomioiden
  • Tankokombot

    Tämä tunti sisältää tangolla tehtäviä pitkiä yhdistelmiä. Komboilu tarjoaa haastetta tason 2 harrastajille, mutta myös pidempäänkin harrastaneelle tankotaiturille. Täällä liikepankkisi lisäksi kehittyvät myös kestävyys- ja voimaominaisuudet.

    Nämä pitää osata:
    Kiipeily, invertointi ja polvitaivevaihto

    Tavoitteet:

    • kestävyys- ja voimaominaisuuksien lisääminen tangolla
    • liikkeiden sulava yhdistäminen
  • Tankoflow

    Tällä tunnilla hiotaan paitsi saumatonta liikekieltä myös tekniikkaa pidemmillä pyörähdyssarjoilla ja yksittäisillä haastavammilla pyörähdyksillä. Tunnilla pääset tutustumaan lattiatyöskentelyyn, kun ohjaajat tarjoavat ideoita lattiatasolla tapahtuvaan tankokikkailuun. 

    Nämä pitää osata:
    Sujuvia eteen- ja taaksepäin pyöriviä pyörähdyksiä

    Tavoitteet:

    • yksittäisten pyörähdysten sulava yhdistäminen pidemmiksi sarjoiksi
    • tanssillisuus ja saumaton liikekieli
    • pyörähdystekniikan parantaminen

     

Ilmoittaudu tunneille ›
Selaa kursseja ›